Mikor jön el az a pont, hogy érdemes mediátorhoz fordulni?
Amikor kialakul egy konfliktus, vagy észrevesszük, hogy a kapcsolatunk veszélyben van, megpróbáljuk megoldani, megpróbálunk tenni ellene. Mikor jön el az a pont, amikor mediátort kell keresnünk?
Ha felmerül a válás gondolata, akkor célszerű minél előbb. Ez ugyanis azt jelenti, hogy már nem látjuk az útját, mit lehetne tenni. Ha ugyan válni nem akarunk, de a helyzet tarthatatlan, akkor szintén célszerű minél előbb mediátorhoz fordulni. Miért?
Mert a konfliktusok általában egyre csak éleződnek. Annál nagyobb az esély a megoldásra, minél hamarabb kiiktatódnak a "konfliktuskezelésből" az indulatok, minél hamarabb, szabályozott mederben, meghatározott "játékszabályok" szerint beszélünk a problémáról. A mediátor ebben segít. És abban, hogy "külső szemmel" lássuk a problémát.
Ha a kommunikáció hiányos, azaz "szőnyeg alatt" van a probléma, akkor szintén mielőbb kezelni kell, mielőtt teljesen eltávolodnak a felek. Ilyenkor ugyanis csak gyűlik, gyűlik a feszültség. Ráadásul mindkét fél azon van - ha nem is tudatosan - hogy álláspontjának újra és újra elmesélésével támogatókat keressen magának barátaiban, családtagjaiban. Akik természetesen támogatják is, hiszen ezért barátok. De ez sokszor csak mélyíti a konfliktust, és egyre kevésbé látja már a másik szempontjait, saját hibáit.
Érdemes mielőbb mediátorhoz fordulni akkor is, ha kiderül, hogy a másik külső kapcsolatot talált, vagy én magam vagyok ebben a helyzetben. Ez mindig súlyos kapcsolati problémára utal és nagyon megterhelő mindkét fél részére. A bizalom megrendülése és a csalódottság az egyik oldalon, a bújkálás és az őszinteség kínzó hiánya a másik oldalon egyaránt romboló. A mediátor célja ilyenkor nem az, hogy feltétlenül rendbehozza a kapcsolatot. Hanem hogy abban segítse a feleket, hogy ezt a terhet ne cipeljék: ha a kapcsolat menthetetlen, akkor békésen zárják le, érzelmileg is, ha viszont meg szeretnék menteni, akkor pedig ebben nyújtson segítséget.
Ezekben az esetekben nagyon fontos az, hogy a mediátor titoktartásra kötelezett! A hozzá fordulók által elmondott bizalmas információkat soha nem adja ki a másik félnek. Nem tesz igazságot és nem ítélkezik. Viszont lehetőséget ad arra, hogy az egyéni beszélgetések keretében tisztázódjon mindkét félben, hogy milyen jövőt szeretne ennek a kapcsolatnak.